Metoda Montessori

Ce este Montessori?

Maria Montessori a fost una dintre primele figuri feminine ale începutului de secol XX care și-a câștigat, prin intermediul muncii sale științifice, dreptul de a fi numit “om de știință”. Maria Montessori știa să observe natura umană și și-a dedicat viața construirii celui mai complet mediu care să susțină dezvoltarea copilului de la cele mai fragede vârste – munca sa de o viață se numește acum Metoda Montessori de Educație.

Montessori este o metodă revoluționară de a observa și de a susține dezvoltarea naturală a copiilor. Practica educațională Montessori îi ajută pe copii să își dezvolte creativitatea și abilitaățile sociale, de rezolvare de probleme și de gestionare a timpului, precum și să contribuie la societate și la mediu și să devină persoane împlinite ale timpului și spațiului în care se dezvoltă. La baza practicii din clasele Montessori stau respectarea alegerilor individuale în ce privește studiul și munca, precum și promovarea concentrării neîntrerupte mai degrabă decat a predării în grup, moderată de un adult.

“Am studiat copilul. Am luat ceea ce copilul mi-a oferit si i-am dat forma fizica si asta este ceea ce se cheama metoda Montessori.”

Dr. Maria Montessori

m-mont

Comoara Montessori – Mintea Absorbantă

"Mintea absorbantă" se referă la capacitatea minții de a asimila informații și senzații din lumea care o înconjoară, fără efort.

Copiii de vârste foarte fragede sunt dovada vie a capacității incredibile a minții de a absorbi. Copiii se nasc fără limbaj dezvoltat și cu foarte puține abilități în afara instinctului de supraviețuire. De la naștere până la trei ani ei își folosesc simțurile (corpul, ochii, urechile și nasul) pentru a absorbi tot ceea ce îi inconjoară. Copiii fac acest lucru în mod natural, fără a pondera sau a alege. Maria Montessori a denumit această perioadă, perioada de "creare inconștientă".

Informația pe care copilul o absoarbe în mod inconștient din mediul înconjurator în perioada timpurie este folosită pentru a construi și pentru a crea sinele. La finalul primului an de viață copilul vorbește, merge și este capabil să se hranească singur. Tocmai aceasta abilitate incredibilă de a absorbi informație este cea care îi permite copilului să își însușească limbajul, abilitățile fizice (mersul, controlul mâinilor), și controlul funcțiilor corporale care sunt necesare pentru independența viitoare.

În jurul vârstei de trei ani, copilul trece de la stadiul în care mintea absoarbe în mod inconștient la stadiul în care mintea absoarbe în mod conștient. Odată cu acest stadiu conștient al minții, copilul începe să își direcționeze și să își concentreze intenționat atenția asupra acelor experiențe care vor dezvolta ceea ce a fost creat în primii trei ani.

Sarcinile fundamentale ale copilului în această fază de absorbție conștientă (3 - 6 ani) sunt dezvoltarea și libertatea intelectuală. Mintea sa îl impinge spre a sorta, spre a ordona și spre a da un sens informației pe care a absorbit-o în mod inconștient. Tocmai prin această ordonare a informației copilul capată libertatea de a se misca cu sens, de a se concentra și de a-și alege propria direcție.

„Mintea absorbanta primeste tot, isi pune speranta in tot, accepta saracia la fel de usor cum accepta bogatia, adopta orice religie, prejudecatile si obiceiurile compatriotilor, incarnand totul in sine. Acesta este copilul!”

Dr. Maria Montessori

Citește mai mult

Cele 4 planuri de dezvoltare

“Am descoperit ca educatia nu este ceva ce este facut de educator ci este un proces natural, care se dezvolta spontan in fiinta umana.”

Dr. Maria Montessori

Cele 4 planuri de dezvoltare reprezintă viziunea generală a psihologiei Montessori de la naștere până la viața adultă. Viziunea Mariei Montessori asupra dezvoltării umane ca întreg oferă o viziune holistică a dezvoltării individului și explică ideea Montessori constantă și importantă că educația ar trebui abordată ca fiind “ajutor dat vieții”. Aceasta este viziunea cosmică asupra dezvoltării, înțelegerea acestui process ciclic și irepetabil al sezoanelor dezvoltării umane, ce constituie una dintre caracteristicile distinctive ale muncii Montessori.

 
Planurile de dezvoltare Montessori

Perioadele sensibile

Maria Montessori a observat cum copilul, în primii 6 ani de viață, parcurge anumite perioade de timp, în care este atras în mod deosebit de anumite aspecte ale mediului înconjurător și interiorizează anumite caracteristici și abilități specifice omului – limbajul, mișcarea, ordinea, obiecte mici, interacțiune socială, scris și citit etc.

Aceste perioade sensibile se pot suprapune și se susțin reciproc, durează o perioadă limitată de timp și, până la împlinirea vârstei de 6 ani, ele aproape dispar. Oferă o linie temporală directoare pentru o dezvoltare naturală optimă, iar Montessori pune mare preț pe susținerea exprimării lor, în primul plan de dezvolatre al copilului, de la la 6 ani.

“Urmeaza copilul, insa urmeaza-l lasandu-l sa fie propriul sau lider”

Dr. Maria Montessori

Alte surse de informare