Q&A

Grupele noastre Montessori pentru comunitatea INFANT sunt la capacitate maxima pentru anul 2016-2017.

_________

Grupele noastre Montessori pentru comunitatea CASA DEI BAMBINI sunt la capacitate maxima pentru anul 2016-2017.

Infant Community

1-3 yo

Din perspectiva Montessori principalul obiectiv al primilor 3 ani de viață este adaptarea la locul și era în care copilul s-a născut. Câștigarea independenței funcționale și a autonomiei sunt scopurile programelor noastre pentru cei mai tineri.

Cel mai important criteriu nu ține de vârstă cât de o achiziție foarte importantă: mersul. Copilul poate intra în comunitatea Infant Community în momentul în care devine mergător independent.

Grupele Montessori pentru grupele Infant Community au în mod obișnuit 12 până la 15 copii, în funcție de spațiul disponibil pentru sala de activități și facilitățile existente, dedicate grupelor.

În mod obișnuit, într-o grupă Montessori cu copii mergători ponderea este de 1 adult la 6 copii. În funcție de media de vârstă a grupei și de nevoile grupei poate fi alocat un al treilea adult.

În clasele Montessori Infant Community se urmărește parcurgerea a minim 2 ore până la 2 ore și jumătate de activitate neîntreruptă. În acest interval copiii petrec cel mai mult cu activități din aria de viață practică unde achizițiile esențiale pentru obținerea independenței funcționale sunt integrate (cum mă îmbrac/ dezbrac; cum mă hrănesc; cum beau; cum folosesc toaleta; cum mă spăl pe mâini; cum îngrijesc mediul din jurul meu; cum folosesc obiectele din mediul meu etc.). Aria de limbaj este și ea extrem de importantă, aici copilul având posibilitatea de a-și forma și îmbogăți vocabularul, a exersa comunicarea activă, a-și însuși comportamente ce încurajează grația și curtoazia etc. Mișcarea este esențială în dezvoltarea copilului și este încurajată pe tot parcursul programului prin interacțiunea copilului cu mediul, în toată complexitatea lui.

Trainingul la oliță face parte din programul nostru educațional.

Rutina zilnică din timpul programului va deveni un reper de bază pentru fiecare copil al comunității și odată parcursă perioada de acomodare, fiecare membru al comunității va cunoaște modul nostru de organizare și funcționare. În fiecare aspect al programului nostru vom urmări atingerea obiectivului nostru principal și anume susținerea copilului în vederea câștigării independenței funcționale. Fiecărui copil i se va oferi ajutorul de care are nevoie în vederea satisfacerii fiecărei nevoi de bază și disponibilitatea fizică pentru a parcurge cu success întregul program zilnic, în siguranță și cu optime șanse de success.

Servirea mesei în colectivitate este un moment foarte important, menit să aducă împreună comunitatea și să susțină sentimentul de apartenență la grup. Fiecărui individ îi sunt recunoscute abilitățile de participare în propriul mod și în limita propriilor abilități. Copiii vor fi încurajați și susținuti spre obținerea independeței funcționale și spre recunoașterea propriilor nevoi, în acest caz nevoia de a ne alimenta corespunzător. Comportamentul la masă va fi atent modelat atât de adulți cât și de colegii mai experimentați, acolo unde este nevoie, copiii fiind susținuți de adult.

Casa dei bambini

3-6 yo

În cazul copiilor care participă de la vârste mai mici de 3 ani la programele propuse de noi începem urmărirea în vederea tranziției începând cu vârsta de 2 ani și jumătate. În cazul în care copilul nu a participat înainte de împlinirea vârstei de 3 ani la programele Montessori propuse de Centru sau de alte instituții de profil, vârsta intrării în grupa Casa dei Bambini va fi de minim 3 ani și maxim de 4 ani. În cazul în care copilul depășeste vârsta de 4 ani dar a participat la programe Montessori oferite de o altă instituție de profil, va putea intra în comunitatea noastră, în limita locurilor disponibile.

Pentru a putea lua în considerare o cerere de înscriere la programele Casa dei Bambini vom urmări 2 criterii ce țin de independența funcțională a copilului:

  • Copilul nu poartă scutec și poate folosi independent toaleta
  • Copilul are un limbaj verbal care să-l ajute să comunice cu cei din jur: își poate comunica clar nevoile, poate participa activ la conversații, își poate comunica acceptul sau refuzul în diferite situații.

Mediul Montessori este structurat pe arii curriculare specific metodei noastre educaționale (viața practică, sensorial, limbaj, matematică, artă și creație), copiii având libertatea de a alege cu ce își doresc să lucreze pe parcursul programului de lucru individual, având posibilitatea de a participa la prezentări de material sau de a lucra în grupuri mici. Mediul clasei este pregătit cu atenție pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de dezvoltare ale copilului în diferitele lui stadii de dezvoltare și este pus la dispoziția acestuia, ghidat blând spre deprinderea modului în care acesta poate fi folosit.

În fiecare zi urmărim 3 ore de lucru individual Montessori, în prima parte a zilei.

În fiecare zi copiii sunt întâmpinați de educatoare la venire și invitați să-și înceapă ziua împreună. O oră fixă de începere a programului ajută copilul să-și integreze o ordine a rutinei, îi oferă satisfacția de a fi întâmpinat personal de educatoare și a primi urarea de “Bun venit”, îl ajută să-și intre în ritm împreună cu ceilalți colegi și să parcurgă neîntrerupt perioada de 3 ore de activitate Montessori atât de importantă pentru integrarea de cunoștințe noi, abilități noi și comportamente noi, în concordanță cu obiectivele programelor educaționale propuse de noi. Întârzierea la program aduce după sine o serie de consecințe care vor fi în detrimentul copilului:

  • construirea unui comportament negativ în relație cu respectarea programului zilnic,
  • privarea copilului de momentul întâmpinării educatoarei, moment important pentru dictarea ritmului zilnic al grupului
  • privarea copilului de momentul reîntâlnirii de început de zi cu colegii săi și începerea la comun a zilei
  • perturbarea atmosferei de lucru pentru ceilalți participanți la program sau pentru educatorii deja angajați în activități cu alți membri ai comunității
  • confuzia copilului în ceea ce privește ordinea rutinelor zilnice și susținerea construrii unui sentiment de nesiguranță în relație cu mediul
  • susținerea construirii unui comportament ce vine în contradicție cu legile elementare Montessori: RESPECT PENTRU SINE, RESPECT PENTRU CEILALȚI, RESPECT PENTRU MEDIU

Comunitatea Casa dei Bambinii este o comunitate construită din copii cu vârste cuprinse de regulă între 3 și 6 ani. Colectivul se construiește pe parcursul primilor 3 ani de activitate a grupei, fiind adăugați un număr echilibrat de copii în fiecare an până la atingerea capacității maxime a grupei care de obicei este de 30 de copii (acest număr poate fi influențat de spațiul disponibil pentru desfășurarea activităților zilnice). Se vor urmări pe parcursul celor 3 ani de formare următoarele aspecte:

  • integrarea în grupă a unui număr echilibrat de copii pentru fiecare vârstă în parte, anual fiind adăugați copiii cu vârsta minimă (min 2,5 ani – max 3,5 ani)
  • un echilibru între numărul fetelor și al băieților care formează colectivul

Ne dorim ca, colectivul Casa dei Bambini, să devină o micro comunitate, autosustenabilă la nivel social și funcțional, în limita abilităților compatibile cu vârsta maximă a copiilor, cu intervenție minimă din partea adulților. Obiectivul funcțional al acestei comunități este acela de a construi un climat microsocial care să favorizeze învățarea de la mare spre mic, la nivelul copiilor. Copiii cei mai în vârstă își vor putea exersa în mod natural abilitățile de îndrumători și învățători pentru copiii mai tineri, favorizând exprimarea energiilor creatoare interioare ale copilului, unice în plan evoluțional și independente de interacțiunea cu adultul.

În mod obișnuit, o comunitate Casa dei Bambini este îndrumată zilnic de un pedagog Montessori și un asistent de pedagog. În funcție de nevoile grupei și de specificul programelor instituționale, numărul adulților poate crește.

Generale

CECM recomandă familiilor să depună intenția de înscriere a copilului din timp, locurile fiind limitate. Perioada de reînscriere/ înscriere în cadrul CECM se desfășoară pe durata lunilor martie respectiv aprilie pentru anul de activitate următor. Fiecare an de activitate începe la 1 septembrie. În cazul în care în această perioadă au rămas disponibile locuri, pot fi acceptate cereri de înscriere pe durata întregului an.

În fiecare zi copiii parcurg o rutină de triaj necesară menținerii unui climat cât mai protejat de boli. O asistentă medicală urmărește starea de sănătate a copiilor pe parcursul întregii zile.

Vaccinarea copiilor înaintea intrării în colectivitate este recomandată și obligatorie conform legii sănătății. Din punctul nostru de vedere vaccinarea minimă răspunde și responsabilității de respectare a dreptului la integritate fizică și sănătate a celorlalți membrii ai comunității. Recomandăm vaccinarea celor mici, măcar în limita schemelor minime recomandate.

Cu ocazia fiecărei aniversări copiii sunt felicitați și primesc urări de la mulți ani din partea noastră și a colegilor lor. În ziua respectivă ei se pot bucura alături de colegii lor de mult apreciatele urări de La mulți ani dar și de mult râvnitul tort. Pentru aceste evenimente vom servi copiilor torturile care nu conțin ciocolată sau marțipan sau alte creme bogate în zahăr sau cacao. Recomandăm torturile stil tartă de fructe sau cele raw. Tortul va fi însoțit întotdeauna de certificate de conformitate pentru a putea fi servit în comunitate.

Programele extra-Montessori se vor desfășura pentru grupele Infant în timpul programului de dimineață iar pentru grupele Casa dei Bambini după ora 16:30 până la ora 17:30. Programele extra-Montessori vor fi comunicate la începutul fiecărui an de activitate.

Copiii au atât activități în interior cât și în exterior, în funcție de sezon și de condițiile meteo zilnice.

Tranziția copiilor de la grupele Infant Community la grupele Casa dei Bambini se face pe parcursul întregului an, în funcție de evoluția copiilor și de disponibilitatea locurilor.

Disciplina este a doua condiție prealabilă necesară procesului de învățare. Disciplina în Montessori este o "disciplină interioară" - un control intern pe care copilul îl dezvoltă pornind de la comportamentul propriu, cu ajutorul materialelor Montessori și în strânsă legătură cu mediul său de acasă. Dr. Montessori a observat că mulți copii așa ziși indisciplinați au fost foarte frustrați de lipsa de stimulare adecvată. Ea a menționat că copiii mici devin mai fericiți și mai independenți, după o perioadă de timp în clasa Montessori. Ea a experimentat sarcini provocatoare, care nu numai că absorb energiile copiilor, ci le aduce și un sentiment de împlinire. Sistemul nu se bazează pe recompense și pedepse. Prin libertatatea de mișcare în mediul înconjurător, și prin grija față de alte persoane, copilul va dezvolta încrederea în forțele proprii, dar și controlul asupra comportamentului său. Deci, cadrele didactice Montessori se dau un pas înapoi atunci când comportamentul unui copil este supărător sau deranjant pentru alții. Atunci copilul este tratat cu respect profund și sensibilitate. Copiii, prin natura lor, sunt iubitori și grijulii, iar accentul este pus pe ajutorul oferit acestora astfel încât să-și dezvolte abilitățile sociale și emoționale necesare pentru o integrare bună în comunitate.

Hrana zilnică a copiilor este gătită în fiecare dimineață în bucătăria centrului după rețete compatibile cu nevoile nutriționale ale celor mici și cu ingrediente atent alese.

Credem că din varietatea foarte mare de ingrediente existente în comerț doar o parte sunt compatibile real cu nevoile nutriționale ale copiilor și de aceea am ales să folosim ingrediente sănătoase precum făinoase integrale în mare parte din surse bio, cereale integrale din surse bio, lactate integrale de capră sau din surse bio, legume și fructe proaspete și de sezon etc. În alimentația copiilor nu folosim zahăr, de nici un fel, și nici sare iodată. Ca și îndulcitori folosim mierea provenită din surse verificate, stafide sau alte ingrediente ce pot aduce un plus de savoare rețetelor, fără să afecteze nociv obiceiurile alimentare ale celor mici.