Adeseori, atunci când părinții își înscriu copiii în programul primar (casa) al unei școli Montessori, ei nu sunt conștienți în întregime de principiile unice ale mediului Montessori. Ei au anumite așteptări care s-au format datorită credințelor personale și experiențelor anterioare, însă nu cunosc principiile Montessori și modul în care ele se aplică la mediul clasei.
Nu toate școlile Montessori vor urma principiile prezentate în acest articol, însă veți descoperi că majoritatea școlilor Montessori acreditate le vor respecta în mare parte (poate cu excepția raportului educator Montessori/nr. de copii, care este hotărât de Oficiul local de reglementări și standarde educaționale).
Noi am descoperit un adevărat beneficiu în a prezenta și a discuta aceste principii generale cu părinții, în timpul serilor educaționale organizate pentru părinți. Aceste discuții sunt benefice pentru liniștirea anxietăților și a potențialelor neînțelegeri, care apar de obicei în primele câteva săptămâni de adaptare a copilului la mediul școlar. Totuși, fiecare școală are circumstanțe unice, iar educarea părinților cu privire la principiile și așteptările Montessori rămâne la latitudinea instituțiilor.
În cele ce urmează vă vom prezenta informațiile pe care le oferim de obicei părinților la o seară educaționala Montessori, înainte de un nou an școlar:
1. Raportul 1:30 (10 copii în primul lor an Montessori, 10 copii în al doilea an și 10 copii în al treilea an, pentru o grupă condusă de o educatoare formată în Montessori și o asistentă). Eterogenitatea vârstelor este crucială; copiii învață unii de la alții, se îngrijesc unii de alții și ajută la eliminarea obstacolelor care ar aparea dacă vârstele lor ar fi foarte apropiate. Copiii capătă mai multă autonomie și sunt mai puțin dependenți de educatoare.
2. Clasa este un mediu pregătit pentru copii cu vârste între 2 ani și jumătate și 6 ani. În clasă se află doar materiale ce răspund nevoilor de dezvoltare ale unui copil cu vârsta între 2 ani și jumătate și 6 ani. Nu există jucării, materialele Montessori împlinind diverse nevoi specifice stadiilor de dezvoltare ale copilului. Clasa este curată, ordonată și încurajează independența.
3. Lecțiile/prezentările sunt făcute numai atunci când copilul este pregătit. În mod normal, lecțiile sunt prezentate individual, deși unele pot fi prezentate într-un grup mic. Înainte de prezentarea unei noi lecții, copilul trebuie să fi completat cu succes toate celelalte lecții pregătitoare. În cazul în care conceptele lecțiilor precedente nu au fost absorbite, probabilitatea de succes este minimă.
4. Lecțiile au un scop foarte bine definit, fiind special create pentru a răspunde fiecărui stadiu de dezvoltare a copilului. Copiii lucrează conform propriilor alegeri și capacități, fără să existe comparații între copiii de aceeași vârstă.
5. Mediul Montessori conține materiale care îi permit copilului să se auto-corecteze. Stima de sine a copilului este protejată, deoarece nu este necesar ca educatorul să îl corecteze întotdeauna. Stima de sine crește pe măsură ce copilul descoperă că poate face lucrurile corect de unul singur.
6. Cantitatea de hârtie care ajunge acasă nu este importantă, nefiind o reprezentare corectă a muncii pe care copiii au realizat-o. Adeseori, munca pe hârtie a copilului își face apariția destul de târziu în al doilea an al programului Casa, atunci când mâna copilului este îndeajuns de dezvoltată pentru a scrie cu succes.
7. Copiii aleg liber lucrul în casă, răspunzând propriilor nevoi interne și lucrând, în mare parte, individual. Lucrul individual încurajează independența; odată ce unui copil i-a fost prezentat un material, el este liber să îl folosească oricând își dorește (mai puțin în cazul în care materialul este folosit de alt copil).
8. Copiii sunt încurajați să repete lecțiile ori de câte ori își doresc, astfel încât conceptele să fie complet absorbite. Nu este necesar ca fiecărui copil să îi fie prezentate noi lecții în fiecare zi, deoarece timpul și repetiția, precum și concentrarea, observarea și discutarea sunt esențiale pentru creația completă a copilului.
9. Copiii sunt încurajați să respecte munca celorlalți; să nu atingă, să nu distragă și să nu deranjeze alți copii care lucrează. Faptul că lecțiile au loc individual îi ajută pe copii să îi respecte pe ceilalți când lucrează, să fie răbdători și să fie mândri de propriile realizări.
10. Există, de asemenea, așteptarea ca cei mici să respecte mediul în care se află. Li se arată locurile unde se găsesc lecțiile pe rafturi și care este modalitatea corectă de a înlocui un material. Copiii mai mari ajută la completarea rezervelor de pe rafturi și la curățenia de la sfârșitul zilei.
11. Avem o atenție deosebită la modul în care afișăm munca copiilor în mediu. Acest lucru poate crea sentimente negative și competiție între copiii și îi poate stimula să finalizeze sarcini de dragul laudelor și recunoașterii primite de la adulți și de la colegi. Este crucial să îi ajutăm pe copii să realizeze că important este procesul, nu produsul final.
12. Munca realizată de copil este pentru copil, nu pentru părinte. Mediul Montessori este creat astfel încât copiii să poată lucra conform propriilor nevoi interne, pentru construirea sinelui. Nu există nimic mai dureros de privit decât un copil care se luptă cu o pagină de caligrafie pentru că „mami mi-a zis că trebuie să aduc acasă o pagină”.
13. Copiii sunt încurajați să se îmbrace singuri și să fie responsabili pentru lucrurile personale. Copiii au nevoie de haine pe care le pot îmbrăca cu ușurință, acest lucru permițându-le să fie independenți.
14. Cererea permisiunii pentru a merge la baie, pentru a merge să bea apă sau pentru a repeta o lecție nu este necesară. Mediul a fost creat astfel încât să asigure siguranță copiilor, iar ei sunt conștienți de propriile nevoi.
15. Respect pentru copil. Vom respecta demnitatea copiilor în orice circumstanță. Întâmpinarea și despărțirea de copii cu o strângere de mână însoțită de contact vizual vor încuraja folosirea grației și curtoaziei. Demonstrarea afecțiunii față de copii este esențială pentru asigurarea sentimentului de siguranță și pentru dezvoltarea lor emoțională. Totuși, ca părinți sunteți rugați să le oferiți copiilor dumneavoastră demnitatea de a păți afară din școală (locul lor de muncă) pe propriile picioare.
Deși principiile de mai sus au fost prezentate prin raportare la mediul școlar, ele pot fi aplicate și în mediul educațional de acasă – cu excepția raportului studenți/profesor – mai puțin în cazul în care aveți o familie extrem de extinsă, care include mai multe perechi de gemeni! Majoritatea familiilor care fac cunoștință cu metoda Montessori descoperă că încep să aplice aceste principii în viața de zi cu zi și că ele sunt integrate în așteptările din cadrul familiei.